رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقه 1 تا 3 شهر تهران طی سال های 1357-1397 | معماری نواز

رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقه 1 تا 3 شهر تهران طی سال های 1357-1397 | معماری نواز

پدیدة جهانی‌شدن، عمدتاً به پدیده‌ای اطلاق می‌شود که براساس آن فاصلة میان کشورها کاهش می‌یابد و جوامع کمتر توسعه‌یافته وکوچکتر تحت تأثیر جوامع بزرگتر و پیشرفته‌تر قرار می‌گیرند. براساس تعاریف مختلف برخی این پدیده را مرتبط با انقلاب صنعتی و برخی مرتبط با انقلاب تکنولوژیک در سایت معماری نواز حوزة ارتباطات می‌دانند. این پدیده تأثیر بسیاری بر الگوی شهرنشینی و تشکیل شهرهای بزرگ و سرعت انتقال تکنولوژی دارد و مانند سایر کشورها، بر کشور ما نیز تأثیر بسیاری داشته است. علاوه بر شهرها، معماری نیز به واسطة این پدیده دچار دگرگونی شده است. در این تحقیق مسکن شهری به لحاظ چند وجهی‌بودن مسکن و به دلیل فراوانی آن در نوع معماری مورد بررسی قرار گرفته است.

  • در این میان مجتمع­های مسکونی زاییده تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از مدرنیته است.
  • یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مسکن سنتی زنجان (تا دوره قاجار) از الگوهای مکان-رفتار پویا و فعال برخوردار بوده و در مسکن معاصر (خانه‌های ویلایی و واحد‌های آپارتمانی امروزین) به‌تدریج به الگوهای ایستا و غیر‌فعال تغییر یافته ‌است.
  • تنوع و تکثر الگو‌های سکونت معاصر و غفلت از الگوهای بومی، بازخوانی زبان‌الگوی خانه‌ ایرانی و همسازی آن با انگیزه‌ها و نیازهای ساکنان را ضروری ساخته است.
  • غفلت از آثار مدرنیته در معماری مسکن موجب خواهد شد تا برنامه­ریزی برای زندگی شهری با نااطمینانی همراه شود.

مسکن دارای ابعاد گوناگونی است که شکل­گیری آن برآیند شرایط گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژیکی و محیطی است. مدرنیته و یا همان گرایش به تجدد با تغییر این شرایط، موجب بروز دگرگونی­ در تمامی ابعاد زندگی از جمله محل زندگی شده و سازمان فضایی شهر و مفهوم خانه را دستخوش تحولات عمده­ای کرده است. غفلت از آثار مدرنیته در معماری مسکن موجب خواهد شد تا برنامه­ریزی برای زندگی شهری با نااطمینانی همراه شود. در این میان مجتمع­های مسکونی زاییده تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از مدرنیته است. در شهر تبریز این نوع از مسکن از دهه 50 متداول شده و اکنون تعداد زیادی از شهروندان این شهر در این مجتمع­ها سکونت داشته و بخش عمده­ای از سیمای شهر تبریز را این ساختمان­ها تشکیل می­دهد. بنابراین، شناسایی عوامل شکل دهنده معماری این بناها در برنامه­ریزی شهر تبریز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی

جهت رسیدن‌ به این مهم رعایت نکاتی ضروری است که در این مقاله سعی خواهد شد پس از بررسی حدود آن‌ها، در قالب نتایج تحقیق مورد اشاره قرار گیرند. مشکینی، ابوالفضل، الیاس زاده، سید نصرالدین، و الهام ضابطیان ، ارزیابی مکان­یابی پروژه­های مسکن مهر با رویکرد کالبدی – زیست محیطی با استفاده از مدل سلسله مراتبی AHP، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری، شماره دوم، بهار 91، صص 70-57. شناخت و بررسی مسکن منوط به شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر آن است. برای بررسی مسکن، اصول و معیارهای فراوانی در نظر گرفته می­شود که به جنبه­های کیفی و کمّی مسکن می­پردازند. محققان، اغلب مسکن را در محدوده­ای فراتر از واحد مسکونی، نظیر واحد همسایگی و یا محله مورد بررسی قرار می­دهند.

رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقه 1 تا 3 شهر تهران طی سال های 1357-1397

بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی) در­شکلگیری معماری مسکونی شیرازو تزیینات وابسته به آن(دوره پهلوی دوم)، پایان نامه‌ منتشرنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، دانشکده هنر و معماری. مرجع ژورنالها، یکی از پایگاههای زیر مجموعه سیویلیکا می باشد که به عنوان مرجع کلیه مجلات و ژورنالهای علمی-تخصصی ایرانی و بین المللی فعالیت می کند. در این پایگاه می توانید اطلاعات پایه کلیه مجلات علمی و تخصصی را مشاهده نمایید و راهنمایی کاملی برای پیدا کردن ژورنال مورد نظر جهت ارسال و ثبت مقاله خود در این مجلات به شما ارائه میکنیم.

دوفصلنامه جغرافیا و توسعه فضای شهری

دومین همایش بین‌المللی معماری،عمران و شهرسازی در آغاز هزارة سوم، تهران، ایران. بررسی معماری ایران در روند فرهنگ و تاریخ. تاثیرپذیری دوره­ای نمای ساختمان­ها از مد و مصالح رایج در معماری معاصر تهران. فصلنامه شهرسازی و معماری آبادی، 52، 43-40. مرکز نشر آثار علمی یکی از مدیریت‌های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه است.