انواع plc و مزایا و معایب آن را بشناسید معرفی بهترین برند plc

انواع plc و مزایا و معایب آن را بشناسید معرفی بهترین برند plc

نصب این سیستم plc بصورت عمودی انجام می گیرد و از قابلیت خروجی و ورودی بالایی برخوردار است (5000 ورودی و خروجی). این ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا از آن در پروژه های بزرگ مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها استفاده شود. PLC را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین این ابزارها دانست؛ پی ال سی کاملاً به کامپیوترهای صنعتی شباهت دارد. این تکنولوژی می‌تواند به عنوان یک بخش مجزا کار کند و به صورت مداوم فرآیندها را کنترل، مانیتور و اتوماتیک نماید.

بی شک نیاز صنعت امروز به ابزارآلات مختلف بر کسی پوشیده نیست… بعلاوه، رهبران باتجربه از هرگونه تغییر در سیستم آگاه هستند. بنابراین، سیستم فعلی باید قبل از تصمیم‌گیری برای تغییر، کاملاً بررسی شود. در زمینه تابلو PLC اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مقاله تابلو برق PLC را از دست ندهید. از طرف دیگر حافظه دسترسی تصادفی به منظور ذخیره برنامه‌ها و داده‌ها بر روی خود استفاده می‌شود. ماژول CPU را می‌توان به نوعی مغز PLC دانست که وظیفه اجرای برنامه‌ها، و مدیریت وظایف محول شده به PLC را بر عهده دارد.

  • هنگام انتخاب سیستم، ضروری است که از حضور آن‌ها در منطقه خود آگاه باشید تا اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم می‌توانید به پشتیبانی آن‌ها اعتماد کنید.
  • کلمه به کلمه ی جمله ی ” کنترل گر منطقی برنامه پذیر ” دارای معنی است که به بررسی آن می پردازیم.
  • استفاده از سیستم plc با پیشرفت تکنولوژی و ساخته شدن تجهیزات پیشرفته صنعتی و نیمه صنعتی، افزایش قابل توجهی پیدا کرده و موجب اتوماسیون سازی و کاهش نیاز به نیروی انسانی شده است.
  • پردازنده PLC را می توان در واحد آن تعبیه کرد یا به عنوان یک ماژول پی ال سی جداگانه ارائه داد.

پی ال سی Delta به عنوان یکی دیگر از انواع برندهای plc در کشور تایوان و در سال 1971 فعالیت خود را آغاز کرد. مقرون به صرفه بودن و کارایی و عملکرد بهینه پی ال سی های این شرکت، استقبال مصرف کنندگان را با خود به دنبال داشت. این نوع از پی ال سی یکی از پرطرفدارترین پی ال سی ها در صنایع ایران است. در صورتی که علاقه مند به plc هستید توصیه می کنیم حتما در دوره های آموزش پی ال سی زیمنس ثبت نام نمایید. قبل از اینکه plc پا به عرصه بگذارد ، در فضا های صنعتی کارخانجات و تولیدی ها از مدار های فرمان رله ای ( رله های الکترومغناطیسی ) استفاده میشد.

نمودار زیر اتصالات ورودی و خروجی PLC را با استفاده از هر دو روش اتصال سیم سخت و اتصال شبکه فیلدباس نشان می دهد. در واقع این رتبه‌بندی منبع تغذیه خروجی است که هنگام انتخاب مورد نیاز است، زیرا کل بار فعلی ماژول‌های ترکیبی روی رک PLC نباید بیشتر از جریان خروجی نامی منبع تغذیه باشد. یک پیچ گوشتی سر تخت با اندازه کوچک/متوسط بردارید و آن را در شکاف گیره قرار دهید.

مزایای تابلو PLC:

ماژول‌های خروجی گسسته می‌توانند عملیات روشن / خاموش کردن موتورها، چراغ ها و شیرهای برقی را کنترل کنند. همچنین ماژول‌های ورودی آنالوگ می‌توانند سیگنال‌های حاصل از ابزارهای دقیق فرآیندهایی مانند فرستنده‌های جریان، فشار، دما و سطح را دریافت کنند. این ماژول‌ها می‌توانند سیگنال را تفسیر کرده و مقداری را در محدوده تعیین شده توسط مشخصات الکتریکی دستگاه ارائه دهند.

این دستگاه به عنوان یک کامپیوتر ویژه قابلیت برنامه پذیری دارد. Plc مانند مدار فرمان الکتریکی کنترل گر است اما تفاوتی که میان مدار فرمان الکتریکی و پی ال سی وجود دارد، منطقی بودن این دستگاه صنعتی است. استفاده از سیستم plc با پیشرفت تکنولوژی و ساخته شدن تجهیزات پیشرفته صنعتی و نیمه صنعتی، افزایش قابل توجهی پیدا کرده و موجب اتوماسیون سازی و کاهش نیاز به نیروی انسانی شده است.

PLC نصب شده روی رک

در صورت وجود برق، مشکل در سیم‌کشی از دستگاه ورودی به ماژول است. در صورت وجود ولتاژ نامناسب، ماژول ورودی معیوب است زیرا سیگنال را نمی‎شناسد. اگر ولتاژ اندازه‌گیری شده ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از ولتاژ مناسب سیگنال باشد، مشکل در مسیر منبع ولتاژ به دستگاه است. عملکردهای نشانگر منطق ماژول خروجی خیلی مشابه با نشانگر منطق یک ماژول ورودی است. هنگامی که روشن است، چراغ منطقی نشان می‌دهد که مدار منطقی ماژول یک دستورالعمل از پردازنده را برای اجرا کردن تشخیص داده است.

برخی از برنامه‌های کاربردی ممکن است به عنوان یک یدکی آماده به کار نیاز به یک رک کامل قیمت پی ال سی CPU داشته باشند. ماژول های ارتباطی برای انتقال و دریافت داده ها در یک PLC مفید خواهند بود. نمونه ای از آن MODBUS است؛ که این نوع پروتکل ارتباطی برای تبادل داده بین دستگاه های الکترونیکی طراحی می‌شود. بنابراین با کمک پروتکل ارتباطی، یک PLC می‌تواند با تأسیسات صنعتی مانند رایانه یا هر دستگاه دیگری که به PLC متصل است؛ ارتباط برقرار کند. بنابراین با کمک این دستگاه یک سیگنال کنترلی به یک عمل کنترلی تبدیل می‌شود. ایزولاسیون بین ماژول های خروجی و دستگاه های میدانی توسط این دستگاه قابل دستیابی است.

پی ال سی ها بر اساس اندازه (PLC Types Based on Size)

آنها معمولاً محدود به برنامه نویسی برنامه های کوچک با تعداد ورودی/خروجی کم هستند. پردازش سیگنال آنالوگ و دیجیتال در سی پی یو نیز متفاوت است. ورودی/خروجی آنالوگ به حداقل 1 کلمه (16 بیت) داده در هر نقطه ورودی/خروجی نیاز دارد در حالی که ورودی/خروجی دیجیتال فقط به 1 بیت داده در هر نقطه ورودی/خروجی نیاز دارد. چند نمونه از برچسب های مختلف منبع تغذیه پی ال سی را بررسی کنید….